درست و غلطِ متدهای آموزش نقاشی به کودکان
نقاشی علاوه بر افزایش اعتماد به نفس، سبب خلاقیت کودکان میشود. کودکان شاید نتوانند در قالب کلمات، اضطراب، ترس یا خوشحالی خود را بیان کنند، اما به وسیله نقاشی از درونشان حرف میزنند و صحبت میکنند.
روش غلط آموزش نقاشی به کودکان
متاسفانه هنوز در کل کشور و حتی در تهران از روشهای بسیار قدیمیِ آموزش نقاشی به کودکان استفاده میشود، این روشها غالبا صحیح نیست و در نتیجه آن، خلاقیت از کودکان گرفته میشود. متاسفانه در ایران افراد کمی هستند که با توجه به روانشناسی نقاشی کودکان به آنها آموزش دهند. در اکثر کلاسهای نقاشی، کلیشه، کارتپستال یا طرحی که مربی آنرا کشیده به کودکان ارائه میدهند و از آنها خواسته میشود که از روی آن کپی کنند!
گاهی اوقات این کودکان ، کپی کارهای ماهری هم می شوند. اما این کپی کاری، منجر به خلاقیت نمی شود و متاسفانه برخی والدین، از دیدن کپی کاری فرزندشان خوشحال تر میشوند تا دیدن خلاقیت فرزندی که رنگها را روی بوم، مخلوط کرده است.
روش صحیح آموزش نقاشی به کودکان
روش صحیح آمورش به گونهای است که در ابتدای امر بایستی کودکان را به صورت خیلی ساده و غیرمستقیم با مبانی هنر تجسمی آشنا کرد، سپس چیدمان عناصر را به کودکان یاد داد و پس از آن هر کودک با توجه به علایق خود رنگها را با هم ترکیب و نتیجه کار خود را مشاهده میکند.
موضوعی برای نقاشی به کودکان ارائه میشود، از آنها میخواهیم که آن موضوع را به دقت نگاه کنند، چراکه دیدن، مرحله اولِ طراحی است، پس از آن هر کودک برداشت خود را به تصویر میکشد، حتی از لحاظ فرم هم به صورت مستقیم با آنها کار نمیشود.
آموزش صحیح سبب کاشته شدن بذر هنر در دل کودک میشود. نقاشی به نوعی زبان کودک است و از روی نقاشی میتوان همه چیز را در مورد او درک کرد. نقاش شدن کودک و مهارتآموزی، هدف ثانویه محسوب میشود.
امکان نظر دادن در اینجا وجود ندارد